Virksomhedsøkonomi B

Mandag den 30. maj 2022
kl. 09.00-13.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Salling Group A/S er Danmarks største dagligvarekoncern og står bl.a. bag supermarkedskæderne Netto, Bilka og Føtex samt stormagasinerne Salling i Aarhus og Aalborg. Desuden drives et antal Starbucks og Carl’s Jr på franchise-basis i Bilka og Salling. I 2019 købte Salling Group A/S legetøjskæden BR, og virksomheden har i dag også 8 webshops fx bilkatogo.dk og føtex.dk.

NETTO Bilka føtex Salling

Salling Group A/S har aktiviteter i Danmark,Tyskland og Polen med følgende antal butikker:

Kæde Antal butikker
Netto, Danmark 522
Netto, Tyskland 343
Netto, Polen 394
Bilka 19
Føtex og Føtex Food 104
Salling 2
BR 28
Starbucks 16
Carl’s Jr. 16
I alt 1.444

Tilsammen tilbyder de forskellige butikker produkter og indkøbsoplevelser, som passer til alle kunders økonomi og behov.

Salling Group A/S blev etableret i 1906, da Ferdinand Salling åbnede en manufakturforretning i Guldsmedgade i Aarhus. Butikken voksede gradvist, og i 1948 åbnede Sallings Stormagasiner. I 1953 døde Ferdinand Salling, og virksomheden blev overtaget af hans søn Herman Salling, der hurtigt fik udviklet og moderniseret Sallings Stormagasiner. Herman Salling var direktør frem til sin pension i 1999.

I 1960 blev Føtex etableret, og formålet var at skabe en kæde af supermarkeder. I 1970 blev Bilka etableret, og i 1981 blev Netto grundlagt. I 1990erne blev Netto udrullet internationalt - først i Storbritannien og Tyskland og senere i Polen og Sverige. Butikkerne i Storbritannien og Sverige er dog siden solgt.

I dag er Salling Group A/S 100% ejet af Salling Fondene, hvis formål er at skabe et solidt afkast, der kan komme virksomheden og samfundet til gode.

Salling Group A/S skriver på sin hjemmeside:
”Vores formål er at gøre hverdagen bedre - for vores kunder og i det samfund, vi er en del af. Det gør vi gennem flere bæredygtige løsninger, nemmere og bedre indkøbsoplevelser, jobmuligheder til alle og ikke mindst donationer til gode projekter via vores ejere Salling Fondene.”

Salling Group A/S’ formål skal realiseres ud fra følgende værdier:
  • Integritet
  • Passion
  • Omstillingsparat
  • Konkurrencedygtig
  • Effektiv
Salling Group A/S ønsker at tage et socialt ansvar, og derfor har virksomheden valgt at fokusere på sundhed, ansvarlige produkter, mennesker og mangfoldighed samt klima og miljø. Ved at arbejde med disse fokuspunkter er det muligt for Salling Group A/S selv at tage et socialt ansvar og samtidig give kunderne samme mulighed ved fx at kunne købe økologiske produkter.

I 2020 beskæftigede Salling Group A/S 26.693 medarbejdere. Omsætningen var kr. 60.855 mio. og resultatet før skat var kr. 2.339 mio.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Salling Group A/S for årene 2018 - 2020. Se bilag 1 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.6


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Salling Group A/S fra 2018 til 2020.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2018 til 2020 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2018 til 2020.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning stiger fra 27,7 % i 2019 til 30,7 % i 2020.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke vækststrategier Salling Group A/S anvender.

1.6 (5 %)
Vurder, hvorfor Salling Group A/S vælger at tage flere økologiske produkter ind i sortimentet.



Opgave 2


Kalkulation


Delicato v/Alfredo Di Lucca er en lille italiensk delikatessebutik i Gentofte, der har specialiseret sig i at importere italienske delikatesser.

Alfredo Di Lucca er født og opvokset i Torino, men kom som ung til Danmark, da han var blevet forelsket i en dansk kvinde. Efter at have taget en uddannelse som butiksassistent og derefter arbejdet sig op til varehuschef valgte han at opsige sin stilling for at forfølge drømmen om egen virksomhed.

Det er lykkedes Alfredo Di Lucca at finde en siciliansk producent af tørret pasta, som er kendt for sin høje kvalitet. Alfredo har indhentet et tilbud på køb af 3.000 pakker parpadelle-pasta. En pakke pasta koster 2 EURO. Kursen på 100 EURO er kr. 743. Forsikringspræmien udgør 3 % af indkøbsprisen. Fragten udgør kr. 1,10 pr. pakke og spedition udgør kr. 1.100 for hele partiet. Der pålægges ikke told, da varerne købes inden for EU.

Alfredo Di Lucca budgetterer med en salgspris på kr. 35 for en pakke parpadelle-pasta. For at få gang i salget af parpadelle-pastaen har Alfredo Di Lucca besluttet at bruge kr. 2.750 på en annonce i den lokale ugeavis.

For at sikre en tilfredsstillende økonomi i Delicato har Alfredo Di Lucca et mål om en dækningsgrad på 60 % på alle varerne i sortimentet.



Spørgsmål 2.1 - 2.4


2.1 (5 %)
Beregn de variable enhedsomkostninger for en pakke parpadelle-pasta.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 2.

2.2 (5 %)
Beregn dækningsbidraget og dækningsgraden for en pakke parpadelle-pasta.

2.3 (5 %)
Vurder, hvor mange pakker parpadelle-pasta der skal sælges for, at omkostningerne til annoncen på kr. 2.750 er dækket.

2.4 (5 %)
Vurder, hvad Alfredo Di Lucca kan gøre for at forbedre dækningsgraden for en pakke parpadelle-pasta.



Opgave 3


Opstart af virksomhed


Amalie og Johanna Nielsen er søstre og vokset op i Silkeborg. Begge går meget op i at leve sundt og træne, så de kan holde sig i god form. Derudover betyder det meget for dem at leve bæredygtigt, så de ikke medvirker til klimaforandringer mv.

I længere tid har de to søstre ledt efter træningstøj af høj kvalitet, der er behageligt at træne i og lavet af bæredygtige materialer. Det har vist sig, at udbuddet af denne slags træningstøj er meget begrænset i Danmark. Det har givet søstrene en idé til en virksomhed, der skal importere kvalitetstræningstøj af bæredygtige materialer. Salget skal alene foregå fra virksomhedens webshop.

Søstrene har undersøgt markedet og mener at have fundet en niche, hvor der ikke er ret meget konkurrence.

De to søstre har opstillet en række forudsætninger for virksomheden, der skal hedde QualiWorkoutGear:
  1. Søstrene har tilsammen opsparet kr. 300.000, som de vil indskyde i virksomheden.
  2. Søstrene har fundet lagerlokaler i Silkeborg, hvor der også er kontorfaciliteter. Huslejen udgør kr. 9.500 pr. måned, og ved indgåelse af lejekontrakten skal der betales et depositum svarende til tre måneders husleje.
  3. Lokalerne skal sættes i stand. Der skal opsættes nyt loft, og der skal males. Det vil koste kr. 40.000.
  4. Der skal anskaffes inventar til lageret og kontoret til kr. 50.000.
  5. Der skal indkøbes it-udstyr til kr. 30.000.
  6. Der skal udvikles en e-handelsløsning, som koster kr. 100.000.
  7. Der skal anskaffes en varebil til kr. 175.000.
  8. Der skal indkøbes et etableringslager til kr. 225.000.
  9. I ugerne op til åbningen regner søstrene med at reklamere for webshoppen for kr. 75.000.
  10. Søstrene ønsker en likviditetsreserve i banken på kr. 100.000.
Selvom søstrene har fuld tiltro til deres forretningside, vil de maksimalt risikere at tabe deres indskud på kr. 300.000.



Spørgsmål 3.1 - 3.3


3.1 (5 %)
Udarbejd et etableringsbudget for QualiWorkoutGear.

I bilag 3 er der en skabelon til etableringsbudgettet.

3.2 (5 %)
Forklar, hvorfor det er hensigtsmæssigt for QualiWorkoutGear at have en likviditetsreserve.

3.3 (5 %)
Vurder, hvilken ejerform søstrene bør vælge til QualiWorkoutGear.



Opgave 4


Rapportering


Kaffe-Import A/S er en dansk engrosvirksomhed, der opkøber kaffe i Sydamerika og videresælger kaffen til butikskæder, restauranter, hoteller og lign. i Skandinavien.

Virksomheden blev etableret for 9 år siden og er vokset hvert år. Der er nu 40 ansatte og en omsætning på mere end tkr. 300.000. Virksomheden har valgt en forretningsmodel med hurtig levering til kunderne, og derfor skal Kaffe-Import A/S have et stort varelager. På grund af den hurtige levering kan Kaffe-Import A/S tillade sig at tage lidt højere priser for produkterne.

Virksomhedens økonomi varetages af Ole Pedersen, der har været i virksomheden i 3 år. Han har det fulde ansvar for økonomi og rapportering.

I forbindelse med årsregnskabet for 2021 har Ole Pedersen udskrevet en saldobalance pr. 31.12.21 og opgjort årets resultat til tkr. 2.990.

Kaffe-Import A/S blev hårdt ramt af corona, da en stor del af kunderne var lukket ned i en længere periode. Det betød, at Kaffe-Import A/S oplevede en markant mindre efterspørgsel i en periode, og at varer for tkr. 2.000 overskred sidste salgsdato og derfor måtte kasseres.



Spørgsmål 4.1 - 4.2


4.1 (10 %)
Opstil balancen for Kaffe-Import A/S pr. 31.12.21. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 4.
I bilag 5 er der en skabelon til balancen.

4.2 (5 %)
Forklar, hvordan Kaffe-Import A/S’ resultat og egenkapital er påvirket af, at varer for tkr. 2.000 måtte kasseres.